Wednesday, May 12, 2010

Belajar Mengenal Tabii Eyjatjallajokull


IKLIM siasah di tanah air tampaknya hampir sepayah mengeja nama Gunung Eyjatjallajokull di Iceland. Gumpalan asap debu gunung berapi itu masih mengacau laluan udara. Sementara di permukaan bumi, pembuakan minyak mentah sedang mencemari Teluk Mexico. Bisik atau jerit alam, tampaknya, mempunyai bahasanya sendiri yang kurang kita fahami susunan abjadnya.
Di balik latar resah alam dan insan itulah, suka atau benci, kita terpaksa tekun belajar. Kita sedar bahawa alam mempunyai tabiinya sendiri—indah dan hodoh. Dan manusia—lebih-lebih lagi kuasawannya—mempunyai tabii aneh yang setara—indah dan hodoh juga.
Begitulah seminggu ini, kita sempat belajar membaca perangai alam dan tabii manusia. Pada waktu-waktu tertentu memanglah sukar kita bedakan antara yang manusia dan yang Eyjatjallajokull. Tapi, masih ada yang boleh dipetik sejernihnya daripada sekeruhnya. Gelora tenang kesan pilihanraya di negara J.K. Rowling, contohnya. David Cameron (Conservative), Gordon Brown (Labour) dan Nick Clegg (Liberal Democrats) sudah pun bercongak mewaraskan hirarki dan manfaat kuasa. Rundingan pergi balik yang berlansung meresahkan murbawan Great Britain akhirnya jinak apabila terbayang Cameron menggantikan Brown. Kita sempat petik iktibarnya.
Tapi, yang sangat awal boleh bantu meranum kita ialah renungan kita terhadap cara siasahwan Britain membabat geram dan cinta politiknya. Ternyata, mereka berlari atas padang munasabah. Contohnya, di negara Stephen Hawkins itu tidak terhembur kempen cemuhan atau tohmahan yang mula kita budayakan. Para kuasawan Britain tidak menjerit atau menghadirkan projek pembangunan mendadak di kawasan kempennya. Malah mereka tidak menggila dan spontan mencurahkan dana dulang emas kepada keluarga tua, sekolah uzur, kompleks retak dan peladang tersisih, yang sebelum pilihanraya terlupa—atau memang dilupakan—ditangani.
Hanya pada masa pilihanraya kecil mendadak kesemua kemacetan itu tiba-tiba ingin disembuhkan secepat silap mata sehingga payah bagi kita mengadili apakah yang dibelanjakan dalam kempen pilihanraya itu wang parti calon yang bertanding atau dana kerajaannya—wang rakyat. Belanja yang salah adalah rasuahan.
Terlalu banyak kekalutan Eyjatjallajokull dalam kerenah kita mengendalikan pilihanraya. Kita sebenarnya lupa menjinakkan jentera itu sebagai kuda sopan atau kita memang sengaja ingin menungganginya saja.

No comments:

Post a Comment