Monday, May 17, 2010

Lahirlah Zuriat Kuasawan Baru


MITOS cenderung menetaskan mitos. Lazimnya begitu. Berlaku pada zaman dulu; berlaku pada zaman ini. Paling jelas berlaku dalam dunia siasah. Dalam dunia siasah—kuasa dan harta cepat bercinta, ghairah mengandung, montel melahirkan. Memang, seelok ranum ketikanya, maka lahirlah zuriat kuasawan baru. Di India, Rahul; di Filipina, Noynoy; di Malaysia? Congaklah sendiri.
Begitulah nikmatnya jika kita saja-saja rajin menerik iktibar daripada filem luar. Kisahnya—pertarungan budaya (Ip Man) dan siasah (Sura). Donnie Yen pertahankan seni kung-fu; Vijay pertahankan hak murbawan.
Rupa-rupanya, melalui layar filem luar kita masih boleh mengunyah hemah.
Cuma, contoh sepontan yang dipaparkan ini agak lain sedikit. Seorang murbawan teliti menghayati dua buah filem iktibar, membeli buku agama dan angka, meminum teh di kafe MidValley sebelum nyenyak tidur selepas menghadami hadis Taubah. Contoh pada hari yang sama, seorang siasahwan deras berkejar ke tiga empat kawasan pilihanraya dengan kereta kilatnya (hak kerajaan tentunya), berkempen dengan hembusan pelbagai janji syurgawi, malah, di mana wajar, serentak saja menaburi “royalti” yang bukan dari peluhnya sendiri.
Soalnya, siapakah di antara mereka ini yang lebih padat nikmatnya dalam sehari itu? Murbawan tulus atau siasahwan fulus?
Dan aneh pada minggu yang sama, Greece terketar memaut lutut pemimpin Jerman mengharap bantuan dana Zon Eropah dan IMF yang sebenarnya berdolak-dalik dijanji hingga terpercik rusuhan ngeri. Malapetaka kewangan itu sebenarnya berakar dari pemborosan pemimpin juga—dana dalam, kempis; hutang luar, kembang!
Kata seorang sufi setaraf Jalaluddin Rumi: Hidup syahdu sehari sudah mencukupi daripada hidup kaudu bertahun.
Tentulah hidup kaudu itu berlaku kerana wujudnya kecurangan di mana-mana. Malangnya, kita tidak ada cermin luhur untuk dibanding.
Dalam negeri sendiri memang tidak disediakan cermin sejati. Semua media utama memaparkan kepalsuan sebelah. Makanya, kita wajar menghidu sendiri iktibar dunia angka yang mengusik: $60 bilion; 163 bilion (pound); RM1.63 bilion di sisi dunia nama yang mengasyik: Greece; George Osborne; Sime Darby.

No comments:

Post a Comment