Tuesday, April 13, 2010

Banyak Kuih, Banyak Puspa, Banyak Kata


JUMAAT lalu—9, April—ramai teman seniwan meraikan 75 tahun usia saya. Banyak kuih, banyak puspa, banyak kata. Tapi, sebenarnya pada malam itu, bermulanya pameran solo lukisan saya—“Kata Luhur”—di Balai Seni Lukis Negara. Di situlah segala kemeriahan tertumpah.
Sepatutnya, saya gembira. Tapi, qalbu saya terdera kerana sepanjang hidup dewasa saya asyik saja menyaksikan negara resah. Itulah juga sebenarnya antara deduri kehidupan yang tercurah ke dalam 100 buah lukisan saya.
Kenapa, ya, qalbu terdera? Orang tua gemar memetik kiasan—menjengah jauh menggali iktibar. Ciumilah betul-betul harum-hanyir sejarah kontemporer kita.
Malaysia sepatutnya sudah mewah—malah bahagia. Orang Melayu dengan segala peluang dan dana dulang emasnya sepatutnya makmur dan bahagia. Mereka menjadi akar segar kebahagiaan bagi semua rakyat Malaysia. Tapi, realitasnya sangat membingungkan. Pedih malah. Ekuiti bangsa sendiri pun kini tercatat tinggal hanya RM2 bilion. Awalnya RM54 bilion. Siapa penggogoknya? Itu baru sekedar satu contoh. Dan, renungilah, kita sudah 6 dekad Merdeka di bawah 6 PM Melayu—(saya ulangi: di bawah 6 PM Melayu)—yang kesemuanya wira UMNO!
Jika sesudah perjalanan sejauh itu dengan kuasa amat lama di tangan, tiba-tiba kita masih juga perlu diselamatkan Perkasa, apakah hikmahnya 5 dekad kita berkuasa?
Lukisan ringkasnya mungkin begini: Kita sering di tengah percakaran. Kesani sajalah peta kuasa pemimpin kita. Cantik mulanya. Tun Razak yang tenang berilmu serasi di sisi Tunku—satu permulaan penuh cemerlang. Tun Hussein yang peneliti memang tidak sempat banyak berbakti kerana singkat usia pentadbirannya. Hanya selepas mereka berdua tampaknya bermulalah musim “Melayu mudah berbalah”. Antara contoh tercantik lima dekad ini. Paling jelas:
Tun Mahathir berbalah dengan Tunku; tidak selari dengan Tun Musa; kurang selesa dengan Tengku Razaleigh; bergeser dengan Datuk Seri Anwar; mengkritik Tun Abdullah petikannya sendiri; juga, mulanya, membidas PM Najib. Apa, ya, yang kita sempat jumpa dalam belantara iktibar?
Jumaat lalu saya menyambut 75 tahun. Banyak kuih, banyak puspa, banyak kata. Dan banyak lara!

No comments:

Post a Comment