Tuesday, April 27, 2010

Bermenung Tentang Erti Kekalahan


Bermenung Tentang Erti Kekalahan
MINGGU lalu hari kekalahan saya yang sangat memilukan.Calon matang dukungan Pakatan yang saya sokong di Hulu Selangor dikalahkan oleh calon muda dukungan Barisan. Saya bermenung lama tentang kekalahan ini. Logikanya mungkin begini:
Saya mengucapkan tahniah kepada beberapa pihak yang memungkin dan memangkinkan. Pertama, sokongan Perdana Menteri ke-4 (yang mulanya dikatakan tidak akan berkempen) tampaknya meranum.
Kedua, sokongan beberapa orang bekas “tokoh” parti Keadilan yang tampaknya secara mendadak merasa tidak serasi berpakat lagi. Mereka menjerit keluar parti pada saat paling cantik—musim berkempen. Dengan begitu, sempatlah mereka membantu Barisan. Tahniahlah kerana berhasil melumpuhkan sejenak bekas partinya.
Ketiga, kerjasama segelintir kaum peladang yang tidak tersangka (kerana mereka sebenarnya telah menunggu 15 tahun) tiba-tiba menerima cek panas bernilai RM50,000 setiap seorang. (Bakinya akan menyusul—diharap tidak selambat 15 tahun lagi!) Mereka dan teman seputarnya tentunya tergalak untuk mengundi parti yang sangat mendadak bermurah hati itu.
Keempat, jentera media massa utama yang sentiasa condong sebelah—terkadang terlalu sengit. Hampir saban hari selama musim berkempen mereka adalah “pemuji” (tentunya memuji Barisan) dan “pengeji” (tentunya mengeji Pakatan). Tidak mustahil layar mega yang dipaparkan seiring corong jerit yang disediakan telah terlalu menggempitakan kebaikan budi tuannya saja.
Dan, akhir sekali—sepatutnya ini yang utama—semua wira Barisan hampir berpesta di Hulu Selangor (daripada peringkat Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Perdana Menteri, malah bekas Perdana Menteri!) Apalagi yang kurang?—kerana setiap ucapan mereka sentiasa digandingi atau disokongi bayangan kerdipan isi dana dulang emas yang sentiasa tersedia di sisi kuasawan itu.
Sementara, di sebelah Pakatan, mereka juga berkerja keras. Saya sempat bersama Datuk Seri Anwar pada malam puncak pertama berkempen. Puisi memanglah bukan wang ihsan daripada dana dulang emas yang boleh cepat bersilap mata. Puisi selalunya adalah doa hati nurani. Ya, kalah setakat ini, tapi saya akan sedia membantu Pakatan lagi. Kepada sdra Zaid, saya ingin berjanji (maaf, terhilang pula kata Melayunya) pinjam dululah lirik Michael Jackson dalam bahasa PPSMI: “I’ll be there!”

No comments:

Post a Comment