Wednesday, April 7, 2010

Melalui bahasa kicau yang tangkas


BEBERAPA adegan terbaru dunia siasah tampaknya semakin surreal atau separuh hikayat. Mula jelas dan kerap terenjis—barangkali tersimbah—wang ihsan daripada dana dulang emas dalam keghairahan dan keborosan baru pilihanraya. Pembangkang, seperti biasa, terpaksa berjimat belanja mencermati dana pinggan tembaganya.
Memang kempen siasah sudah pun bermula pada ketika yang sebenarnya belum pun wajar bermula. Tapi, siapa peduli “peraturan”? Memang kini semakin muncul kuasa yang tidak lelaki lagi.
Kuasa, tampaknya, memang adik beradik harta. Makanya, harta tolong kuasa; kuasa gogok harta. Begitulah kini ragam dan resam kuasawan baru mendaki puncak banjaran gelojohnya.
Bagi sesetengah siasahwan memang perlu bergayut dulu pada kuasa. Sangat utama. Apa yang terjadi kemudian—tak mengapalah. Sebab, harta sudah bergayut mesra pada baju bertanda harga. Matlamat lain—tentunya ada—dan tentunya akan lebih mudah disambar selepas ada harta. Ingat, harta tolong kuasa, kuasa gogok harta!
Dari satu sisi—khususnya di Hulu Selangor kini—tentulah sudah ada ibu bapa yang terbeliak melihat sekelompok kanak-kanak yang bakal dipercantik menjadi permata. Malah, sudah pun terbayang curahan RM200,000 “royalti—atau wang ihsan” daripada dana dulang emas kepada projek yang sangat manis dan semendadak itu.
Entahlah, pengenalan terbaru iPad nanti mungkin juga akan lebih cepat mencanggihkan kita. Tidakkah mainan baru iPad itu nanti boleh menjadi hadiah agihan untuk mempertebal kuasa. Sudah adakah yang terfikir ke situ?
Tapi, masih sangat wajar diinsafi bahawa kegelohohan itulah yang biasanya membuat orang—khususnya Wakil Rakyat bertanda harga—berdoa (luhurkah doanya itu?) agar mudah-mudahan dirinya cepat terbeli.
Sekali lagi, di sebalik latar klasik mutiara kata pemimpin “Melayu mudah lupa”, sudahkah dilupa (atau masihkah kau ingat?) melalui bahasa kicau (twitter) yang tangkas dan cerdas serta yang cengkam dan menikam, kata rakyat pula: “Melayu ingat bangat!”. Betapapun, tentu saja bergantung kepada orang Melalu yang sempat dan cekal bertanya mengapa, ya, setelah 6 PM Melayu berkuasa bangsanya semakin diingatkan tercabar? Apa yang dibuat mereka selama enam dekad berkuasa?

No comments:

Post a Comment